هوشا سافت

دسته بندی : اخبار فن آوری اطلاعات

کتاب خواندن یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که میتوانید کودکان را به انجامش تشویق کنید. سرگرم کننده است، تحریک کننده قوه تفکر است، و برای موفق شدن در آینده کاملا ضروری است.

کتاب خواندن یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که میتوانید کودکان را به انجامش تشویق کنید. سرگرم کننده است، تحریک کننده قوه تفکر است، و برای موفق شدن در آینده کاملا ضروری است.

متبحر شدن در مطالعه تا پایه سوم، تاثیر زیادی روی موفقیت کودک در آینده دارد. کتاب خواندن برای کودک فقط برای خوشگذرانی و گذر زمان نیست، راهی است برای یادگیری راجع به دیگران، مکان ها، و ایده ها، با احتمالات نامحدود.


چرا کتاب خواندن برای کودکان مهم است؟

باعث گسترش دایره لغات و مهارت های زبانی میشود

قبل از اینکه کودکان یاد بگیرند خودشان مطالعه کنند، مهم است که علاقه به کتاب ها را خیلی زود در آنها اینجاد کنید. کتاب خواندن با صدای بلند برای آنها در سن کم راه خوبی برای بالا بردن مهارت ارتباط بین کودک و والدین است.

همانگونه که کودکان بزرگ میشوند، ما روزانه با آنها سخن میگوییم، اما دایره کلمات و موضوعاتی در دسترس کودکان است محدود و معمولا تکراری است. کتاب خواندن، دایره لغات کودک را وسعت میدهد و او را با انواع جمله بندی ها ، طرز نوشتن، و راه های ابراز خود، آشنا میکند.

نه تنها با گذشت زمان سطح درک مطالعه کودک بالا میرود، بلکه تاثیر مثبتی نیز روی نوشتن و مهارت های ارتباطی آنها میگذارد. برای کودکانی که دوزبانه هستند یا در حال یادگیری زبان دوم هستند، مطالعه برای یادگیری یا از یاد نبردن آن زبان خیلی مهم است.


تشویق به دانش میکند

در هر موضوع قابل تصور کتابی نوشته شده است. و خیلی از آنها در سطوح مختلف مطالعه هستند. 

در حال مطالعه، کودکانتان به انواع موضوعات، فرهنگ ها، و ایده ها معرفی میشوند. متوجه خواهند شد که چه مقدار دانش برای کشف شدن وجود دارد، و کدام موضوع برای تحقیق و مطالعه بیشتر، مورد علاقشان است.

در خیلی از موارد، آنها آنقدر از خواندن کتاب لذت میبرند که حتی گاهی متوجه نمیشوند همزمان چدر دانش کسب کرده اند.


دلسوزی را زیاد میکند

کودکان فهم کمی راجع به دنیای اطرافشان دارند. که مربوط است به ترجربه کمشان در دنیا، بر طبق شرایط بزرگ شدنشان.

خواندن کتاب راجع به انواع مختلف مردم که تجربه های زیادی دارند، به کودکان اجازه میدهد نه تنها قدر دان تفاوت ها باشند، بلکه متوجه شوند جای دیگران بودن چه حسی دارد.

که باعث میشود برای اشخاص دیگر که با آنها هیچ چیز مشترکی ندارند، دلسوزی داشته باشند و قدردان آنها باشند. و باعث میشود در آینده اشخاص کامل تری باشند.


بهترین نوع سرگرمی

در زمانه حالا، تکنولوژی وسیله سرگرمی کودکان و بزرگسالان است. با اینکه بعضی از برنامه های تلوزیونی و اپلیکیشن ها میتوانند منبع خوبی برای یادگیری کودکان باشند، همیشه کتاب ها انتخاب بهتری هستند.

به جای گذراندن ساعت ها جلوی صفحه نمایش، کودکان را تشویق به مطالعه به عنوان منبع سرگرمی کنید. مطالعات نشان داده که در خانواده هایی که کتاب خواندن جا افتاده است، بچها بیشتر خودشان مطالعه میکنند و در طولانی مدت علاقه به کتاب ها پیدا میکنند. 


ارتباطی ایجاد میکند.

راه های زیادی برای ایجاد ارتباط بین والد و فرزند است. شروع از دوران جنینی، بلند خواندن باعث افزایش نزدیکی و صمیمیت از طریق گذراندن زمان با هم، و نزدیک بودن فیزیکی میشود.

همزمان با بزرگتر شدن کودک، میتوانید به مطالعه برای آنها ادامه دهید، یا میتوانید متابی را جدا بخوانید و یا آنها راجع به قسمت های مورد علاقه تان صحبت کنید.

مطالعه را به عنوان فرصتی برای صحبت کردن و درگیری با کودکتان، استفاده کنید. در مورد افکارشان راجع به موضوعات کتاب و ارتباط آن با زندگی هرروزه، سوال کنید.


مغزشان را ورزش میدهد

مطالعه بیشتر از تماشای تلوزیون به نیروی مغز احتیاج دارد. وقتی کودکانمان کتاب میخوانند، قسمتی از مغز که مسئول هماهنگ سازی احساس پنج گانه است، درگیر میشود، که در مغز کودک، بین کلمات و تفکر تصویری، ارتباط ایجاد میکند.

برای کتاب خوان های تازه کار، تصاویر میتوانند کمک خوبی باشند برای اینکه خواننده با داستان ارتباط برقرار کند. برای خواننده های حرفه ای تر، مغزشان شروع به جمع کردن اطلاعات میکند و کم کم اصطلاحات نا آشنا را یاد میگیرند.

مطالعه همچنین تفکر انتقادی کودک را تحریک میکند، باعث میشود بین کتاب و زندگی واقعی ارتباط برقرار کنند و  عقاید خودشان کم کم شکل بگیرد.


تمرکز را بهبود میبخشد

برای مطالعه تمرکز و دقت احتیاج است. که مهارت های مهمی برای تمرین کردن است. حتی برای کودکان نوپا که حتی نمیتوانند زمانی طولانی بی حرکت بشینند.

همواره مطالعه کردن به کودکان کمک میکند، که برای ساکت کردن ذهن و بدنشان تمرین کنند و برای زمان خاصی روی انجام کاری مشخص، تمرکز کنند.

وقتی که عوامل حواس پرتی را رفع کنیم و به آنها اجازه دهیم خودشان مطالعه کنند و متوجه شوند، مهارت توجه و تمرکزشان طی زمان به شدت پیشرفت میکند.


به آنها کمک میکند در مدرسه و زندگی موفق باشند.

تحقیقات زیادی وجود دارد که ثابت میکنند، خواندن کتاب برای کودکان از سن پایین، تاثیر طولانی مدتی روی موفقیت آنها در مدرسه دارد، که معمولا ارتباط مستقیمی با موفقیت آنها در محل کار دارد. ولی موارد مثبت فقط به موفقیت های آکادمیک محدود نمیشود.

مطالعه تجربه یادگیری طولانی مدتی که باعث رشد میشود، که حاصل آن کودکانی است که در کل انسان های اثر بخشی میشوند. همسران بهتر، رئیسان بهتر و دوستان بهتری میشوند.


خلاقیت و ذهنیت را رشد میدهد

وقتی داستانی را میخوانید، کودکان خودشان انتخاب میکنند که در ذهنشان چگونه به تصویر کشیده میشود، با استفاده از خلاقیت و خیال بافی. هر شخصی، تصویر متفاوتی را تصور میکند، که ممکن است هر باز که آن کتاب را میخوانید، آن تصویر هم تغییر کند.

مطالع همچنین دنیاهای جدیدی را معرفی میکند، واقعی یا خیالی، دنیاهایی که تا به حال عضو آنها نبودیم. کتاب به کودکان اجازه میدهد تجربه ها و داستان هایی را تصور کنند که فکر میکردند ناممکن است.

و آنها میتوانند این ایده ها را وارد زمان بازیشان کنند و با استفاده از قوه تخیل به جاهایی ورای زندگی روزمره، سفر کنند.


از کجا شروع کنیم


حالا که فواید ی که مطالعه برای فرزندتان میاورد را میدانید، مرحله بعد چیست؟

اگر فرزندتان هنوز علاقه ای به مطالعه ندارد، برای شروع هنوز دیر نشده.


1-مطالعه را انتخابی کنید، نه کار اجباری


مطالعه را جزو کار های اجباری قرار ندهید. کودکان را تشویق و یادآوری به مطالعه کنید. ولی اجازه دهید خودشان تصمیم بگیرند کی و تا چه زمانی مطالعه کنند. احساس اجبار لذت مطالعه را برای آنها از بین خواهد برد.

اگر یک خواننده بی میل دارید، سعی کن ریشه مشکل را پیدا کنید. اگر فرزندانتان با کلمات مشکل دارند، کتابهایی زیر سطح مطالعه آنها پیدا کنید تا اعتماد به نفس و علاقه آنها برای مطالعه بالا برود و کلماتی که بلند هستند برایشان جا بیفتد. و کم کم به سمت کتاب های سخت تر بروید تا اینکه خودشان علاقه به خواندن پیدا کنند.

روشی دیگر امتحان کتابهای صوتی است، شنیدن صدای شخص دیگری در حال مطالعه با عتماد به نفس، راه خوبی برای تجربه فصاحت است. و میتوانند بدون سختی مطالعه با لکنت، از کتاب لذت ببرند.

اگر مشکل موضوع داستان است، اگر مطالعه برایشان حوصله سر بر است، موضوعات مختلفی را به آنها معرفی کنید.


2-موضوعات مختلفی برای مطالعه را پیشنهاد دهید

مطالعه میتواند قالب های متفاوتی داشته باشد و هر نوع آن چیز خاصی به خواننده پیشنهاد میدهد. اگر کودکتان از مطالعه لذت نمیبرد، ممکن است دلیل آن این باشد که هنوز ژانر مورد علاقه اش را پیدا نکرده است.

کتاب های مرسوم در ژانرهای مختلفی میایند، شامل راز آلود، تاریخی، زندگی نامه ها، فانتزی، تخیلی، و بیشتر. بعضی از کتاب ها در قالب خاص و جالب نوشته شده اند، مثل کتابهایی که در آن مسیر داستان را خودتان انتخاب میکنید، رمان های دفتر خاطراتی، و رمان های مکاتبه ای.

اگر دنبال مواد مطالعه میگردید که از نظر دیداری تحریک کننده باشد، یک رمان گرافیکی ، یک مجله، یا یک کتاب مسافرتی را امتحان کنید. همچنین کتاب ها منبع خوبی برای یادگیری مهارت جدید میباشند. کتابهای جوک، شعبده بازی و آشپزی، مثال خومبی برای این کتابها هستند.

فراموش نکنید که جنبه کاربردی مطالعه را نیز به فرزندتان نشان دهید. مثلا از آنها بخواهید لیست خرید را برایتان در مغازه بلند بلند بخوانند، یا لیست قدم های کتاب آشپزی در زمان پخت و پز. 

فواید مطالعه ژانر های مختلف:

ژانر کودکان: کودکان ایده ها و شخصیت های مختلفی را میبینند.

رمانتیک: به ابراز بهتر احساسات کودک کمک میکند.

سفر: دانش کودک از فرهنگ های مختلف بالا میرود.

تاریخ: یادگیری راجع به وقایع گذشته و تمدن های باستانی

هنر: دایره لغات و تخیل را پرورش میدهد

فانتزی: گسترش آزادی بیان

تخیلی: کمک به تامل در ابراز احساسات

ادبیات: افزایش همدلی و تهییج به هشیاری.

علوم: خود آموزی را ممکن کرده است.


3-اول کتاب را تجربه کنید

همزمان ک کودکتان کتابهای بیشتری میخواند، ممکن است کم کم خود را به جای شخصیت ها تصور کند. و این که بتواند قسمت های مورد علاقه خود را تصور کند، راه خوبی برای حمایت علاقه مطالعه اوست.

راه دیگری برای جشن گرفتن تمام شدن کتاب، تماشای فیلم ساخته شده بر اساس داستان است. دیدن شخصیت های مورد علاقه که روی صفحه نمایش زنده شده اند، لذت مطالعه را زیاد میکند. 


4-الگو باشید

شما شخص اصلی هستید که کودک به او نگاه میکند. کودکان عاشق تقلید از والدین هستند. و کارهایی که والدین روزانه انجام میدهند را مشاهده میکنند. 

فقط به کودکان نگویید که مطالعه کنند، خودتان این کار را انجام دهید تا خودشان ببینند. عمل مهم تر از سخن است.

وقتی فرزندتان ببیند که شما اهل مطالعه هستید و این کار چقدر لذت به زندگی شما آورده، او هم کم کم همین حس را پیدا خواهد کرد.


5-زمان ایجاد کنید

برای کودکی که برنامه شلوغی دارد، و یک عالمه فعالیت های الکترونیکی هست که میتواند انجام دهد، زمان پیدا کردن برای مطالعه میتواند سخت باشد.

زمانی را فقط برای مطالعه در نظر بگیرید که این تصمیم راحت تر بشود. این زمان میتواند قبل از خواب، بعد از انجام تکالیف، یا هر زمانی که به برنامه شلوغ خانواده میخورد، باشد. این زمان میتواند برای خواندن بلند کتاب برای کودک یا مطالعه مستقل باشد.


6-کتاب ها را زنده کنید

پیدا کردن روابط بین کتاب ها و زندگی واقعی، لذت تجربه مطالعه را گسترش میدهد.

آیا کودکتان به تازگی کتابی راجع به زندگی در مزرعه خوانده است، او را به یک مزرعه نزدیک ببرید تا چیزهایی که در کتاب خوانده ببیند و تجربه کند. مطالعه کتاب راجع به فضا و سیارات میتواند تبدیل شود به بازدید از آسمان نما.

 

7-کتاب ها را در دسترس قرار دهید

یکی از کار های مورد علاقه ام در کودکی، رفتن به کتابخانه بود. تعداد نامحدود کتاب های موجود در آنجا مرا برای مطالعه هیجان زده میکرد.

یک کتابخانه نزدیک پیدا کنید و فرزندتان را به آنجا ببرید و اجازه دهید خودش از جادوی امکانات نا محدود لذت ببرد. برای خودشان کارت عضویت جدا بگیرید تا تشویق شوند مسیر ماجراجویی کتابخوانی خودشان را شروع کنند. 

کلکسیون کتاب کوچکی را در خانه شروع کنید تا کودکان همیشه دسترسی به کتاب داشته باشند. به یک کتاب فروشی سر بزنید، آنلاین بگردید، یا برای یک اشتراک ماهانه کتاب اسم نویسی کنید. دسترسی منظم به کتاب های جدید، مطالعه را هیجان انگیز و جالب میکند.

8-گروه کتابخوانی شروع کنید

وقتی که با اشخاص دیگر قرار میگذارید که کتابی را در زمان مشخص مطالعه کنید، انگیزه خوبی برای مطالعه بیشتر و کشف کتاب های جدید، در شما ایجاد میکند.

کودکان را تشویق کنید تا یک باشگاه کتابخوانی ایجاد کنند، یا با هم سن و سالان و یا با شما.کتابی را انتخاب کنید که همه دوست داشته باشند و زمانی را برای مطالعه آن تعیین کنید، و پس از مطالعه دور هم جمع شوید و راجع برداشت هر شخص از کتاب، بحث کنید. محلت زمان محدود قرار دادن برای این کار روش خوبی است تا خودمان را وادار کنیم که در مسیر درست بمانیم و به طور منظم مطالعه کنیم.


منبع: lifehack.org

نویسنده: Katie lemons

مترجم: طیما راحمی

کارشناس تولید محتوا

شرکت دانشوران سرمد

مرداد 99


تعداد بازدید :  12788 تاریخ : ۱۳۹۹/۰۵/۲۰ برابر است با 2020/08/10

بازگشت