هوشا سافت

دسته بندی : اخبار فن آوری اطلاعات

رسانه های اجتماعی قدرت این را دارند که زندگی افراد تغییرات زیادی ایجاد کند اما در بیشتر مواقع این تغییرات مثبت نیستند.


رسانه های اجتماعی قدرت این را دارند که زندگی افراد تغییرات زیادی ایجاد کند اما در بیشتر مواقع این تغییرات مثبت نیستند.بیش از دو  میلیارد نفر در سرتاسر جهان از فیسبوک (محبوب ترین پلتفرم رسانه اجتماعی برای گرفتن خبر های تازه ، ارتباط برقرار کردن با خانواده، و در تماس بودن بادوستان قدیمی) استفاده می کنند.

احتمالا فکر میکنید ، پلتفرمی که اینطور گسترده مورد استفاده قرار میگیرد و بسیار هم محبوب است، به طور طبیعی باید برای استفاده امن باشد ،اما وقاعیت این است که رسانه های اجتماعی می توانند به طور قابل ملاحظه ای مخرب باشند و اگر همه ی ما یاد نگیریم که چطور مسئولیت پذیرانه از آن استفاده کنیم ، میتواند پیامد های ویران کننده ای بر زندگی های ما داشته باشد که بر روی جامعه به عنوان یک کل نیز تاثیر خواهد گذاشت.

قبل از اینکه این مسئله را موشکافانه بررسی کنیم باید به اطلاعتان برسانیم که رسانه های اجتماعی میتوانند نیرویی مثبت در زندگی هایمان باشند.حامیان رسانه های اجتماعی به عنوان یک پیشرفت تکولوژی مثبت ، پتانسیل های مثبت زیر را برای آن ذکر می کنند:

1.     پشتیبانی کردن.به طور مثال زمانی که شما تلاش میکنید که لاغر شوید یا سعی میکنید عادات مالی قوی تری بدست بیاورید ، رسانه های اجتماعی راه مناسبی است برای اینکه به شما کمک کند تا نسبت به اهداف خود مسئولیت پذیر و پاسخگو باشید. ارتباط فوری با سایر افراد ، بدون توجه به اینکه چقدر با آنها فاصله دارید ،میتواند شما را نسبت به اهداف مهم تان مسئولیت پذیر کند.

2.     اخبار.رسانه ها اجتماعی میتوانند منابع خبری ارزشمندی باشند و توانای این را دارند که روایت ها را بسیار سریع تر از رسانه های سنتی پخش کنند و راحتی دسترسی به آن ها به مردم کمک میکند که بیش تر از میزانی که روزانه اخبار میخوانند آن را دنبال کنند.

3.     هماهنگی و برنامه ریزی.برخی از رسانه های اجتماعی هماهنگی با دیگران را آسان می کنند ، باعث می شوند که افراد بتوانند باهم بیشتر در تماس باشند یا برای برنامه های اجتماعی یا رویداد های اجتماعی برای دلایل مناسب برنامه ریزی کنند.



حال نگاهی می اندازیم دلایلی که باعث می شود رسانه های اجتماعی مخرب باشند،اگر غیر مسئولانه مورد استفاده قرار بگیرند:

1.     حواس پرتی و از دست دادن بهره وری.طبق گزارشات بیش از یک سوم کارمندان از رسانه های اجتماعی به عنوان وقفه و استراحت ذهنی استفاده میکنند.و از آنجا که استراحت کردن به تنهایی خطری ندارد ، اما از دست دادن تمرکز و حواس پرتی ناشی از آن میتواند ایجاد مشکل کند.وسوسه چک کردن رسانه های اجتماعی میتواند باعث دوری مردم از ملاقات ها ، دورهمی های اجتماعی و سایر رویداد هایی که نیاز به توجه دارند ، بشود.

2.     اعتیاد.در موارد شدید ، انگیزه دائمی برای چک کردن رسانه های اجتماعی و ایجاد پست های جدید میتواند باعث نوعی اعتیاد در فرد شود.افرادی که از اعتیاد به رسانه های اجتماعی رنج میبرند، فقط درگیر این پلتفرم نیستند؛بلکه آن ها نسبت به اینکه دائما با مشغول باشند احساس اجبار میکنند که منجر به خسارت دیدن روابط، سلامتی و شادی آنها می شود.

3.     استرس و خلق و خوی.مشارکت مکرر در رسانه های اجتماعی بر استرس و خلق و خوی افراد تاثیر زیادی دارد.یک مطاله نشان داد شرکت کنندگانی که 20دقیقه در فیسبوک میگردند از لحاظ خلق و خو نسبت به گروه دیگری که به طور کنترل شده ای کل اینترنت را مرور میکنند ، ضعیف تر هستند.همچنین این مطالعه نشان داده است که تعاملات آنلاین منفی رابطه مستقیمی با نرخ افسردگی دارد.

4.     اضطراب.بین استفاده از این رسانه ها و اضطراب همبستگی زیادی وجود دارد.افرادی که از 7 پلتفرم رسانه ای یا بیشتر استفاده میکنند، 3 برابر کسانی که از 2 پلتفرم یا کمتر استفاده میکنند ، در معرض تجربه علائم اختلال اضطراب عمومی قرار میگیرند.شما هم ممکن است به نوعی این اضطراب را در زندگی خود تجربه کرده باشید ، حتی اگر فقط مربوط به این باشد که قبل از باز کردن اپلیکیشن ، به این فکر کنید که آیا دوستتان پیام شما را دیده است یا خیر...

5.     انزوای اجتماعی.یک مطالعه نشان داد که افراد بین 19 تا 32 سال ، افرادی که بیش ترین زمان را برای رسانه های اجتماعی صرف میکنند، طبق گزارشات دو برابر سایر افراد جامعه احساس انزوای اجتماعی دارند.بدیهی است که هدف ایجاد رسانه های اجتماعی نزدیک تر کردن مردم به همدیگر بود اما مشکل این است که مردم به دلیل ارتباط های آنلاین به صورت مداوم ، احساس نیاز به برقراری ارتباط در دنیای واقعی نمیکنند؛با گذشت زمان ، این تعملات محدود ، اکثریت جامعه آن ها را تشکیل میدهد در نتیجه باعث ایجاد احساس انزوا و تنهایی در افراد می شود.

6.     خواب.استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی ، از جمله قرار گرفتن در معرض نور آبی در اواخر شب و رفتار وسواس گونه چک کردن شبکه های اجتماعی، با معضلات خواب ارتباط دارد و مشکل خواب منجر به سایر آسیب های سلامتی که شامل افسردگی و افزایش خطر بیماری های فیزیکی مانند چاقی یا بیماری های قلبی خواهد شد.



رسانه های اجتماعی به طور ذاتی اثر مثبت یا منفی بر ما ندارند و همه ی این ها به نحوه استفاده ما از آن بستگی دارد. پس اگر بخواهیم تاثیر آن بر زندگی مثبت و یا حداقل خنثی باشد ،استفاده مسئولانه از آن برعهده خود ما است.به چند راه برای استفاده مسئولانه از آن  اشاره می کنیم:

1.     محدود کردن تعداد پلتفرم ها.اگرچه ارتباط بین این دو به طور قطعی ثابت نشده است، اما مدیریت بین چند پلتفرم رسانه اجتماعی و سطوح بالای استرس و اضطراب همبستگی وجود دارد.محدود کردن تعداد پلتفرم ها باعث کاهش کل زمانی که صرف میشود شده و به طور امیدوارانه دلایل کمتری برای چک کردن مداوم در طول روز به شما میدهد.

2.     خاموش کردن نوتیفیکیشن ها.در اکثر مواقع ، وسوسه چک کردن این رسانه ها به دلیل نوتیفیکشن ها و اعلان ها خارجی است ، ویبره یا زنگ گوشی مثلا در اثر نوتیفیکیشن فیسبوک.خاموش کردن این اعلان ها باعث کاهش تعداد عواملی می شود که انگیزه عکس العمل را در فرد زیاد میکنند و امیدواریم عادت شما برای مداوم بررسی کردن را از بین ببرد.

3.     آگاهی از زمانی که صرف میکنیم(و محدود کردن آن).ممکن است محدود کردن زمانی که در شبکه های اجتماعی صرف میکنید برایتان کمی مشکل باشد ، پس بهتر است در قدم اول زمانی را که صرف این رسانه ها میکنید و چگونگی گذارندن این زمان را ردیابی کنید.با استفاده از این اطلاعات ، میتوانید ریشه عادت هایتان را شناسایی  و برای بهبود بخشیدن به آن تلاش کنید . یک محدودیت زمانی دقیق برای خودتان مشخص کنید ، مانند نیم ساعت در روز ، یا 3 بار چک کردن در روز.

4.     کیفیت تعاملات آنلاینتان را یادداشت کنید.همه نوع استفاده از رسانه های اجتماعی بد و مخرب نیست.به اینکه بعد از هر تعامل چه احساسی دارید توجه کنید ، مثلا هنگام دریافت یک پیام یا خواندن یک عنوان. اگر احساس منفی داشتید ، آنفالو کردن ، بی صدا کردن یا بلاک کردن کسی چیزی که عامل این حس بد بوده است را در نظر بگیرید که میتواند برای شما گزینه های مناسبی باشند تا از ایجاد این حس در آینده جلوگیری شود.

5.     به دنبال چند تعامل آفلاین باشید.در نهایت اجازه ندهید که رسانه های اجتماعی برای تعاملات اجتماعی شما مشکلی ایجاد کند . مهم نیست که در دسترس بودن از طریق یک پلتفرم دیجیتال چقد راحت باشد، سالم ترین ، بهترین ، و راضی کننده ترین تعاملات شما معمولا آن هایی خواهد بود که به صورت شخصی انجام شود.

مانند هر تکنولوژی دیگری ، رسانه های اجتماعی هم یک ابزار خنثی است که میتواند برای بدست آوردن اهداف مطلوب استفاده شود همانطور که میتواند برای اهداف نامطلوب مورد استفاده قرار بگیرد.مشکل اینجا است که تعداد بسیار زیادی از مردم از این ابزار غیرمسئولانه استفاده میکنند.زمان آن فرا رسیده است که همگی یاد بگیریم چگونه از این ابزارها به شکل سالم تری استفاده کنیم.


ترجمه از تیم دانشوران سرمد

تعداد بازدید :  12701 تاریخ : ۱۳۹۷/۰۵/۲ برابر است با 2018/07/24

بازگشت