هوشا سافت

دسته بندی : اخبار فن آوری اطلاعات

به گزارش مجله معتبر Multifunctional Materials، فیبر کربن از مواد پر استفاده در ابزار های ما می باشد. سبکی و استحکام این ماده باعث شده است تا از آن در تولید خودروها، دوچرخه ها و هواپیما ها از آن استفاده شود. اما آیا این ماده می تواند برای ذخیره ی انرژی نیز

یک تیم محقق با تحقیق بر روی این قابلیت به این نتیجه رسیدند که با مهندسی خاص این ماده می توانند خواص الکتروشیمیایی لازم را در این ماده ایجاد کنند همچنین وزن آن را نیز کاهش دهند تا بتوانند وزن خودروها را کاهش دهند. محققان دانشگاه صنعتی چالمرز سوئد این تحقیقات را با یک فرض ساده شروع کردند. فیبر کربن نشان داده است که در باتری ها می تواند به عنوان الکترود مورد استفاده قرار گیرد، همچنین مشخصات فیزیکی این ماده نیز در گذشته مشخص شده است. اما چه می شود اما اگر این دو خاصیت با یکدیگر ترکیب شوند؟

فیبر کربن مهندسی شده است تا در ساختار ها به اندازه ی کافی سخت و محکم باشد اما دارای خاصیت الکتروشیمیایی مورد نظر نمی باشد فیبر کربن همرچه دارای خاصیت الکتروشیمیایی بیشتری باشد، از استحکام آن کم می شود. محققان اکنون به دنبال ساخت فیبر کربنی هستند که دارای این دو خاصیت مذکور باشد. محققان ریزساختار های فیبر کربن را مورد بررسی قرار دادن تا بتوانند ساختار بلور های تشکیل دهنده و اندازه ی آن را مورد سنجش قرار دهند. آنها دریافتند که فیبر های کربن با استحکام بالا دارای بلور های بزرگ تر با جهت بلوری بزرگتری می باشد، و در مقابل هرچه از استحکام فیبر کربن کاسته شود، اندازه ی بلور و جهت بلوری آن کاهش پیدا می کند.

            

محققان می گویند که این تحقیقات فیبر کربن در بدنه خودرو باعث می شود تا بتوان فیبر کربی تولید کرد که دارای شرایط الکتروشیمیایی و استحکام مورد نیاز باشد. Leif Asp، یکی از نویسندگان این تحقیق می گوید: “ما به این دانش رسیده ایم تا بتوانیم فیبر کربنی تولید کنیم که بتواند هم استحکام خوبی داشته باشد و هم بتواند انرژی را ذخیره کند. کاهش استحکام فیبر کربن مشکلی برای استفاده از این ماده در مواردی همچون تولید ماشین ها نخواهد داشت. در حال حاضر این ماده بسیار گران است و در برخی موارد استفاده از آن بهینه و اقتصادی نمی باشد. اما این ماده دارای خواص و پتانسیلی می باشد که میتواند در اهداف دیگری مورد استفاده قرار گیرد.”

وزن خودرو یکی از عوامل بسیار مهم و ضروری در تولید خودرها می باشد که می تواند باعث بازدهی بیشتر سوخت در خودروها شود و استفاده از فیبر کربن در بدنه خودرو می تواند این خصوصیات را در خودروها ایجاد کند. همچنین محققان در حال بررسی و تحقیق در مورد این ماده برای استفاده از آن در باتری ها هستند. محققان می گویند که استفاده از فیبر کربن های جدید می تواند باعث کاهش 50 درصدی وزن خودروها شود.


منبع : chalmers

تعداد بازدید :  13081 تاریخ : ۱۳۹۷/۰۸/۵ برابر است با 2018/10/27

بازگشت