دسته بندی : اخبار فن آوری اطلاعات
تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر اجبار گوگل به حذف اپلیکیشن های پیش فرض خود مثل کروم و جستجوگر گوگل از موبایل های اندرویدی، ممکن است پیامد های ناگواری برای آینده مدل تجاری رایگان اندروید داشته باشد.
تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر اجبار گوگل به حذف اپلیکیشن های پیش فرض خود مثل کروم و جستجوگر گوگل از موبایل های اندرویدی، ممکن است پیامد های ناگواری برای آینده مدل تجاری رایگان اندروید داشته باشد. مدیرعامل گوگل ، ساندار پیچای(Sundar Pichai)، اخیراً در بلاگ پستی تازه از تصمیم این کمپانی برای نصب اپلیکیشن های پیش فرض روی دیوایس های هوشمند دفاع کرده و تبعات فشاراروپا را توضیح داده است. پیچای می گوید "به صورت میانگین، هر کاربر اندرویدی حدود 50 اپلیکیشن" نصب می کند و می تواند به راحتی اپلیکیشن های پیش فرض را حذف کند. اما اگر گوگل نتواند اپلیکیشن های خودش را در این دیوایس ها قرار دهد، اکوسیستم اندروید به مشکل خواهد خورد.
پیچای توضیح می دهد که "اگر تولیدکنندگان موبایل و اپراتورهای مخابراتی نتوانند اپلیکیشن های ما را در گستره وسیع دیوای هایشان قرار دهند، تعادل اکوسیستم اندروید به هم خواهد ریخت". البته او از اشاره به این موضوع خودداری کرده که گرچه تولیدکنندگان موبایل دیگر مجبور به نصب پیش فرض این اپلیکیشن ها نیستند، اما انتخاب این موضوع به خودشان بستگی دارد.
پیچای سپس ادامه می دهد که مدلی تجاری رایگان اندروید، بر ارائه بسته ای اپلیکیشن ها متکی بوده است.
تا به امروز، مدل تجاری اندروید به گونه ای بوده که ما مجبور به دریافت هزینه از تولیدکنندگان موبایل به خاطر تکنولوژی مان یا اتکا بر مدل انتشاراتی کنترل شده ای نبوده ایم. اما نگرانیم که تصمیم امروز، تعادل دقیقی که ما با اندروید به دست آورده ایم را به هم بریزد و این موضوع، سیگنالی دردسرساز به شمار می رود که به نفع سیستم های مالیکت در پلتفرم های باز خواهد بود.
سخنان پیچای درباره "تعادل دقیق" مدل تجاری اندروید را می توان هشداری به مصرف کنندگان، تولیدکنندگان موبایل و اتحادیه اروپا در نظر گرفت. اروپا هم اکنون هیچ راهکار جایگزینی به گوگل پیشنهاد نکرده و مشخص نیست که مشکل اپلیکیشن های بسته ای پیش فرض چگونه برطرف خواهد شد. اما نکته مشخص، آن است که اگر تولیدکنندگان موبایل بتوانند مرورگرهای مخصوص خودشان را جایگزین کروم کنند و از جستجوگرهای رقیب بهره ببرند، بخش زیادی از درآمد تبلیغات موبایل گوگل کاهش می یابد که بیش از 50 درصد از درآمد ناشی از تبلیغات دیجیتال این کمپانی را به خود اختصاص می دهد.
گوگل هشدار می دهد که با وقایع اخیر، مدل تجاری اندروید بزودی تغییر خواهد کرد و کمپانی های تولیدکننده موبایل احتمالاً مجبور به خرید لایسنس اندروید برای دیوایس هایشان باشند. با این حال با در نظرگیری سلطه گوگل بر بازار جستجوگرها و مرورگرها و همچنین محبوبیت وب سرویس هایش، هشدار پیچای بیشتر شبیه بلوفی برای جلب توجه عموم به نظر می رسد و بعید است که تهدیدی واقعی در راستای اتمام دوران رایگان بودن اندروید باشد.
source link:TheVerge
ترجمه از دانشوران سرمد
تعداد بازدید : 38778 تاریخ : ۱۳۹۷/۰۴/۳۱ برابر است با 2018/07/22