هوشا سافت

دسته بندی : اخبار فن آوری اطلاعات

آیا ویروس کرونا باعث شده به فکر تقویت سیستم ایمنی بدن بیفتید و سلامت کلی بدنتان را تحت نظر بگیرید؟ شرط میبندم جوابتان مثبت است.

 حالا بیشتر از هر زمانی، موضوعات پاکیزگی ، کارکرد سیستم ایمنی، و دستورات طبیعی سلامت، جزو بزرگترین دلمشغولی های مردم است. و دلیل خوبی هم برای آن هست.

جلوگیری از ابتلا به کرونا، توسط هیچ استراتژی یا دارویی تضمین نشده است. اما ثابت شده که اشخاصی با بدن های سالم و قوی و سیستم ایمنی اکتیو، کمتر احتمال ابتلا دارند، یا ریسک به خطر افتادن سلامت آنها پس از ابتلا کمتر است.

من دکتر نیستم، و در اینترنت وانمود به دکتر بودن نمیکنم. پس مسئولیت راهکار های سلامت عمومی را به عهده متخصصان این زمینه میگذارم.

با این حال، به عنوان یک مربی ورزشی که 10 سال تجربه دارد، از یک چیز مطمئن هستم که هم علم آنرا تایید کرده هم تجربه خودم:

تلاش برای بالا بردن قدرت بدن و بهبود سیستم ایمنی، هیچوقت ضرر ندارد.

همیشه از من سوال میشود که چه راه هایی برای تقویت سیستم ایمنی وجود دارد ، و من، با اینکه به تقویت کننده ها ، داروهای گیاهی و در مواقع نیاز، داروهای شیمیایی اعتقاد درم، همیشه در جواب آنها میگویم که مهم ترین چیز این است که اول در موضوعات پایه استاد شویم.

امروزه کار هایی است که میتوانید رایگان انجام دهید. پیشنهاد میکنم این چند قدم اصلی را اولویت خود قرار دهید تا سلامت خود ، و حتی سیستم ایمنی بدنتان را قوی تر کنید.

با این که این قدم ها در حالت عادی برای جنبه های مختلف سلامت بدن مهم است، اما در زمان سخت و اورژانسی مثل حالا، واجب هستند.

 

1-شست و شوی دست را درست تمرین کنید.

کرونا ویروس، مانند دیگر ویروس ها، با شست و شوی درست دست به مدت 20 ثانیه کشته میشود. شستن دست با صابون یا ضد عفونی کننده دست که شامل 60% یا بیشتر الکل باشد.

 

2-سیگار نکشید

کسانی که سیگار (یا قلیان) مصرف میکنند، بیشتر از دیگران در خطر عفونت و عوارض جانبی آن هستند. برای استفاده نکردن از سیگار، این دلیل باید کافی باشد، اما در زمانی مثل حالا، این موضوع حتی خطرناک تر است.

 

3-خواب کافی داشته باشید

در کل خواب برای سلامتی مهم است، بهتر از آن هم، به سیستم ایمنی بدن سود میرساند. برای مثال، یک تحقیق نشان داد که کسانی که کم خوابی دارند، به طور میانگین، نسبت به واکسن آنفولانزا واکنش دفاعی کمتری داشتند. در حالی که تحقیق دیگری، روی دوقلو ها، نشان داد ژن مربوط به سیستم ایمنی در آنهایی که که خواب بدتری داشتند، شکل دیگری گرفته بودند.

دوباره، درست است که علم این زمینه خیلی قوی نیست، اما در بحث سلامت کلی بدن، شکی نیست که خواب درست کمک میکند. در زمان هایی مثل حالا، باید سلامت خواب را در اولویت قرار داد.

از آنجایی که اندازه گیری کیفیت خواب سخت است، من دوست دارم از دستگاهی استفاده کنم که ضربان قلب را در خواب اندازه میگیرد (HRV). در بعضی از این تحقیقات، اختلاف کمتر ضربان قلب (HRV) در کل به استرس کمتر ربط داده شده است.

شرکت هایی که این دستگاه را میفروشند، مانند Apple و Oura ادعا میکنند که، با تحت نظر گرفتن HRV یک شخص، همراه با ضربان قلب در حالت عادی و دمای بدن، میتوانند با دقت پیشبینی کنند که، اگر در حال سرما خوردن یا آنفولانزا  هستید، اگر با منبع ویروس یا باکتری در ارتباط بوده اید.

هنوز به علم احتیاج داریم تا این ادعا ها را تایید کند، اما، طبق تجربه من، تحت نظرگرفتن کیفیت های گفته شده، بهترین راه تحت نظر گرفتن سیستم ایمنی است بدون اینکه آزمایش خون بدهیم.

همچنین، اگر فاصله اجتماعی در خانه رعایت میکنید، احتمالا به این معناست که وقت بیشتری سر وسایل الکترونیکی مثل تبلت ها، تلفن ها، و تلوزیون میگذرانید. اگر اینطور است بهتر از عینک های مخصوصی بگیرید که نور آبی را حذف میکنند (عینک مخصوص کار با کامپیوتر)، و عصر ها کارهای دیگری انجام دهید که شامل چشم دوختن به صفحه موبایل نباشد، مثل پازل، جدول، یا خواندن کتاب واقعی (نه کتاب دیجیتالی). تحقیقات نشان داده فیلتر کردن نور آبی در عصر ها باعث میشود خواب راحت تری داشته باشید.

 

 

4-به اندازه ورزش کنید

تحقیقات مشاهده ای نشان داده است، کسانی که ورزش میکنند کمتر از دیگران به عفونت مبتلا میشوند. این تحقیقات متغیر های زیادی دارد، اما نتیجه بدون تغییر آن است که در کل ورزش کردن برای سلامت انسان مفید است.

بعضی از تحقیقات نشان میدهد که فشار زیاد (ورزش بیشتر از 1.5 ساعت با میانگین ضربان قلب بالای 75%) ممکن است به طور موقت، سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند. به علاوه، ورزشکاران حرفه ای که "زیادی تمرین میکنند" بیشتر از دیگران به عفونت ها مبتلا میشوند.

نصیحت من؟ پر تحرک بمانید، اما به یاد داشته باشید حالا زمان انتخاب روتین ورزشی سنگین نیست. اگر هم اکنون از ورزش پرفشار لذت میبرید، به کم کردن فشار یا تعداد جلسات تمرین  تا حدود 10-20% باشید. (این موضوع توسط علم تایید نشده اما متخصصان آنرا توصیه کرده اند). همچنین، سعی کنید روی ورزش در خانه یا فضای باز تمرکز کنید. وسایل باشگاه که مشترک است، مثل وزنه و دستگاه کاردیو، ممکن است جزو سطوحی باشد که کرونا منتقل میکند.

 

 

5-استرس خود را کنترل کنید.

در حالی که ممکن است عوامل استرس زا، به طور موقت سیستم ایمنی را قوی کنند، عوامل استرس زای مزمن آنرا ضعیف میکنند. نگرانی بازار بورس، استرس راجع به اینکه آیا دستمال توالت کافی دارید،  و تمرکز کردن روی آینده نامعلوم، سطح ترشح هورمون کورتاسال را بالا میبرد. که ممکن است تاثیر منفی روی سیستم ایمنی داشته باشد. با اینکه نتیجه گیری از اطلاعات در این زمینه سخت است، یک تحقیق نشان داد دانشجویان پزکی که قبل از آزمون ترم استرس بالایی داشتند، سطح گلبول سفید خونشان نیز پایین آمده بود. سلول هایی که "اولین دفاع بدن" در مقابل خطرات بیرونی هستند.

ما نمیتوانیم شرایط استرس زا را از بین ببریم، اما میتوانیم کم کم واکنشمان را نسبت به استرس کنترل کنیم. دارو، تمرین های ذهنی، و بیرون رفتن و پیاده روی همه مثال هایی هستند برای فعالیت های مناسبی که رایگان هستند و انجام دادن آنها راحت است.

سعی کنید هر روزتان را با یک مدیتیشن ساده شروع کنید.

 

 

6- مکمل های غذایی مصرف کنید.

آیا مصرف ویتامین، مواد معدنی یا دیگر مکمل ها به جلوگیری از ابتلا به کرونا جلوگیری کنند؟ برخلاف چیزهایی که ممکن است در اینترنت خوانده باشید، جواب این سوال را به طور قاطع نمیتوان داد.

 

ویتامین C

سالهاست که از ویتامین C برای درمان سرماخوردگی استفاده میشود. در کنار دیگر کاربرد ها، این ویتامین میتواند به سلامت پوست کمک کند، بین میکروب ها و بدن یک دیوار اینجاد میکند. به علاوه، بعضی از تحقیقات –نه همه آنها- میگوید که به کارکرد گلوبول های سفید خون کمک میکند.

با این حال مشخص نیست که خوردن مکمل های ویتامین C برای جلوگیری از ابتلا به کرونا موثر است یا خیر،  برای بعضی ها مصرف آن تا 2000 میلی گرم روزانه ضرری ندارد.

 

ویتامین D

به عنوان یک هورمون و هم یک ویتامین، ویتامین D نقش های مهمی در سلامتی ما ایجاد میکند.

در سالهای اخیر، مردم مقدار بیشتری از ویتامین D مصرف کرده اند تا سیستم ایمنی بدنشان را تقویت کنند. ولی آیا این حرکت جواب میدهد؟ در سال 2017 یک آزمایش متوجه شد که خوردن مکمل های ویتامین D، روی بیشتر مردم تاثیر نامحسوسی روی محافظت بدن بر علیه عوامل خارجی دارد. اما در بدن کسانی که کمبود ویتامین D داشتند، تاثیر مثبت بیشتری گذاشت.

اگر اندازه ویتامین دی بدنتان کم است، اگر روزی 2000UI (یا بیشتر، با تصمیم پزشک) مکمل ویتامین دی مصرف کنید، شانس بیشتری برای سالم ماندن دارید. خیلی از مردم، یا حتی بیشتر مردم، کمبود ویتامین دی دارند. پس احتمالا استفاده از قرص های ویتامین دی در این شرایط، فکر خوبی است.

البته که وقتی در معرض نور خورشید هستید، بدنتان خود به خود ویتامین دی تولید میکند، پس سعی کنید تا میتوانید از خورشید استفاده کنید. مقدار نیازتان به خورشید بستگی به فصل و محل زندگیتان دارد. 15 دقیقه در معرض خورشید بودن در قسمت زیادی از پوست، مثل کمر، نقطه شروع خوبی است. فقط آفتاب سوختگی جلوگیری کنید چون آن هم خطرات مربوط به خود را دارد.

 

زینک (روی)

زینک روی قدرت گلوبول های سفید در برابر عفونت ها تاثیر مثبت دارد. به خاطر همین، کسانی که کمبود زینک دارند، نسبت به سرماخوردگی، آنفولانزا و ویروس های دیگر  بیشتر مستعد هستند. استفده مکمل زینک میتواند طول سرماخوردگی را تا متوسط 33% کم کند. اما هنوز مشخص نیست که آیا همچنین تاثیری روی کووید 19 دارد یا خیر.

مصرف مکمل زینک ممکن است برای مردم مسن تر و افراد تحت خطر، خوب باشد. اگر تصمیم به مصرف زینک گرفتید، بیشتر از 40 میلی گرم در روز مصرف نکنید.

 

منیزیم

در طول سال های اخیر، منیزیم و کارکرد آن روی بدن، تحت آزمایش های متعددی بوده است. این یکی از مهم ترین مواد مغذی بدن است. به طور خاص، منیزیم ارتباط مهمی با سیستم ایمنی بدن دارد. به عنوان واکنس محسوس و نامحسوس سیستم ایمنی بدن. همچنین به عنوان واکنش ذاتی و ملزوم سیستم ایمنیبدن شناخته شده است.

تحقیقات ثابت کرده که بیشتر مردم کمبود منیزیم دارند. و طبق تجربه شخصی من با مشتری، همیشه مصرف مکمل منیزیم برای سلامت مفید است. هیچ ربط مستقیمی بین مصرف منیزیم و مقاومت در برابر کووید 19 وجود ندارد، اما تحقیقات زیادی هستند که نشان میدهند مصرف منیزیم برای سلامت کلی و انرژی انسان لازم است.

نصیحت من مصرف 400 تا 800 میلی گرم منیزم تقسیم شده در 2 تا 3 وعده در روز است.

 

 

منبع: Lifehack.org

نویسنده: Davide Alfonsi

مترجم: طیما راحمی

کارشناس تولید محتوا

شرکت دانشوران سرمد

مرداد 99

تعداد بازدید :  11573 تاریخ : ۱۳۹۹/۰۵/۱۲ برابر است با 2020/08/02

بازگشت