هوشا سافت

دسته بندی : اخبار فن آوری اطلاعات

بازی ها ویدیویی یکی از سرگرم کننده ترین فعالیت هاست. میتوانیند با بازی همراه با دوستان از آن لذت ببرید. اگر فقط برای سرگرمی بازی میکنید، ضرری ندارد اما اگر تبدیل به اعتیاد بشود، میتواند روی سلامت ذهنی و جسمی شما تاثیر منفی بگذارد.


بازی ها ویدیویی یکی از سرگرم کننده ترین فعالیت هاست. میتوانیند با بازی همراه با دوستان از آن لذت ببرید. اگر فقط برای سرگرمی بازی میکنید، ضرری ندارد اما اگر تبدیل به اعتیاد بشود، میتواند روی سلامت ذهنی و جسمی شما تاثیر منفی بگذارد. این بازی ها میتوانند وسوسه کننده باشند. و ممکن است برای شخصی سخت باشد که آنرا کنار بگذارد.

با پیشرفت تکنولوژی، بازی های ویدیویی روز به روز جذاب تر میشوند. اگر برایتان سخت است که حتی بازی را برای انجام کارهای مهم مثل درس یا شغلتان، کنار بگذارید، مهم است که اول متوجه شوید که این شرایط اعتیاد است و به دنبال راه چاره بگردید.

در مورد اعتیاد به بازی های ویدیویی تحقیق های زیادی انجام نشده است. پس برای مردم جا نیفتاده که اعتیاد به بازی های ویدیویی در واقع یک مشکل جدی است. این موضوع مشابه همان رفتار های عجولانه ای است که منجر به دیگر اعتیاد ها میشود. بعضی از این رفتار ها هم نشانه واضح اعتیاد است مثل قربانی کردن زمان مدرسه و دانشگاه یا شغل ، بازی کردن قایمکی، استفاده از بازی برای فرار از واقعیت و بیگانگی.

اینجا چند قدم برای رفع اعتیاد به بازی های ویدیویی، آورده ایم.



1-محدود کردن زمان بازی به یک ساعت یا کمتر در روز

مهم است که مطمئن شویم بازی های ویدیویی وقت زیادی از یک شخص نمیگیرد. بازی ها با ویژگی های جدیدشان مثل مدل های سه بعدی و گرافیک واقعی نما، خیلی جذاب هستند. بهتر از برای زمان بازی فرزندتان یک زمان محدود تعیین کنید. سعی کنید آنها را وادار به انجام فعالیت های دیگر کنید. آنها را تشویق به انجام فعالیت های فیزیکی کنید. پس مطمئن شوید که زمان بازی زیر یک ساعت بماند و هر روز به آن عمل کنید.

 

 

2-زمان بازی را تحت نظر بگیرید.

تحت نظر گرفتن زمانی که شخص وقف بازی میکند، حیاتی است. وقتی به زمان توجه کنید، متوجه چیز های کوچکی میشوید مثل اینکه چه چیزهایی به او انگیزه بازی میدهد. ممکن است متوجه شوید وقتی حوصلشان سر میرود، افسرده یا ناراحت هستند، بازی میکنند. اگر این موضوع برای شما صدق میکند، بهتر است به دنبال جواب این سوالات باشید.

اگر بدانید دلیل بازی آنها چیست، میتوانید مشکل را حل کنید و با این اعتیاد مبارزه کنید. اگر دلیل بازی آنها، فرار از واقعیت و مشکلاتشان است، مهم است که از دست این وابستگی خلاص شوید.

 

3-به مشکلاتی که ممکن است از بازی بیش از حد ناشی شود، توجه کنید.

اگر مشاهده کردید که شخص در حال پیداکردن رفتار های منفی ناشی از بازی در حال استفاده هستند، بهتر است که از شر خود بازی خلاص شوید. ممکن است که بعضی از بازی ها به رفتار اشخاص ضرر بزند.اگر اشخاص برای مدت طولانی بازی های خشن انجام دهند، ممکن است نشانه های شخصیت مشکل دار یا ظرفیت های خشونت از خود نشان دهند. اگر فرزندتان بازی های ودیویی میکند، مهم است که علاوه بر مقدار زمان، به نوع بازی نیز توجه کنید. مطمئن شوید که بازی هایی با خشونت بالا انجام ندهد.

 

 

4- شناخت روانشناسی رفتاری

یکی از راه های شدیدتر برخورد با اعتیاد این است که مطمئن شوید که فکر و ذکر شخص از سمت بازی منحرف، و به سمت فعالیت های دیگر معطوف شود که مفید باشند. مثل بازی کردن در فضای باز یا بازی با دوستان یا غیره.

 

 

5-ساخت اعتماد

راه هایی برای ساخت اعتماد هست که به اشخاص کمک میکند که اعتماد به نفس خود را به دست بیاورند. این افراد ترجیح میدهند زمان خود را در داخل منزل وقت بگذرانند چون اعتماد به نفس کافی ندارند تا بیرون بروند و روابط جدید بسازند. بازی ویدیویی هم راهی برای فرار و گم شدن در دنیای بازی است.

 

 

6-تشویق به فعالیت های فضای باز

اگر بیرون نمیروید تا از طبیعت و فضای باز لذت ببرید، در تکنولوژی تسلی پیدا خواهید کرد. تکنولوژی جایگزین خوبی برای بیرون رفتن به نظر می آید. سعی کنید بیشتر برنامه های بیرون بیریزید مثل ماهیگیری، پیک نیک یا کمپ در فضای آزاد و غیره

اینها راه های خوبی برای مبارزه با اعتیاد به بازی های ویدیویی هستند.

 

منبع:lifehack.org

نویسنده: Charles crawford

مترجم: طیما راحمی

شرکت دانشوران سرمد

مرداد 99


تعداد بازدید :  12304 تاریخ : ۱۳۹۹/۰۵/۱۳ برابر است با 2020/08/03

بازگشت