هوشا سافت

دسته بندی : اخبار فن آوری اطلاعات

چای نوشیدنی مورد انتخاب بسیاری از مردم متعلق به هزاران فرهنگ مختلف است. فرقی ندارد در شغل مورد علاقه تان کار میکنید یا رئیس خودتان هستید، استرس مشکلات بی شمار همراه آن همیشه به سراغ شما می آید.

چای نوشیدنی مورد انتخاب بسیاری از مردم متعلق به هزاران فرهنگ مختلف است. فرقی ندارد در شغل مورد علاقه تان کار میکنید یا رئیس خودتان هستید، استرس مشکلات بی شمار همراه آن همیشه به سراغ شما می آید.

خوشبختانه، یک راه حل ساده وجود دارد و فقط لازم است آنرا جرئه جرئه مزه کنید. از آن نوع نوشیدنی است که ارزش فرهنگی عظیمی در قسمت های مختلف جهان وجود دارد.

در این مقاله به فواید چای برای سلامتی، و اینکه کدام چای برای شما سالم تر است، میپردازیم.

 

چرا باید چای را به عنوان قسمتی از زندگی سالم بپذیریم؟

مصرف کافئین زیادی  روزانه میتواند سیستمتان را نابود کند و تاثیر منفی روی بدنتان بگذارد. تا حالا ضربات سریع و محکم قلبتان را پس از مصرف فنجان قهوه چهارم، حس کرده اید؟ ناراحتی کلی و بیقراری که توسط کافئین زیاد به وجود میآید، بر کسی پوشیده نیست.

از طرفی دیگر، معروف است که مصرف به اندازه کافئین، فوایدی برای سلامتی دارد مثل، کنترل دیابت و از طرفی میتواند منبع آنتی اکسیدان برای بدنتان باشد، که معروف است که تاثیر مثبت روی سیستم ایمنی بدن دارد.

به طرز شگفت انگیزی، چای تمام انتظارات را براورده میکند که باعث میشود نوشیدنی سالم و مورد علاقه مردم برای زندگی سالم باشد.

انواع زیادی ز چای وجود دارد که میتوانید از بینشان انتخاب کنید. بعضی از چای ها(منظور دمنوش است)، مثل چای سیاه و سبز، شامل کافئین هستند و بعضی دیگر آنها مثل چای بابونه و نعنا، گیاهی و طبیعی هستند و فقط کافی است برگ و گل آنها را در آب جوش خیس کنید و چند دقیقه بعد آماده میشوند.

چای های سالم و تاثیرات مثبتشان

بدون توجه به کافئین داخل چای،  هر نوع از آن مولفه های مختلفی دارد که باعث تاثیرات مثبت بزرگی میشود که وارد زندگیتان میکند.

 

1-چای سیاه باعث دور شدن مشکلات گوارشی میشود

دفعه بعدی که مشکل بیرون روی داشتید، از مصرف دارو خودداری کنید. به جای آن، چای دم کنید و توی آن لیمو یا لیمو ترش تازه بچکانید.

نوشیدن این چای با طعم لیمو باعث میشود از شر هرگونه ناراحتی و نفخ ناشی از اسهال، راحت شوید. چای سیاه غنی شده با تانن است، که خاصیت ضد التهاب و سوزش دارد. نه تنها به معده ناراحت کمک میکند، بلکه مصرف منظم چای سیاه محیط بهتری برای هضم در بدنتان ایجاد میکند.

 

2- چای سبز درمان طبیعی سندروم روده تحریک پذیر (IBS)

سندروم روده تحریک پذیر قسمتی از جمعیت جهان را به خودش مشغول کرده است. اگر از IBS رنج میبرید، ممکن است کوچکترین تلنگری شما را درگیر درد و سوزش زیادی کند که تا ساعت ها طول بکشد.

معرفی چای سبز به عنوان قسمتی از رژیم غذایی میتواند به شرایط شما خیلی کمک کند. چای سبز شامل پلی فنول است، که میتواند سوزش ناشی از IBS را در روده ها آرام کند.

 

3-چای سبز کمک میکند کالری بیشتری بسوزانید.

اگر روی فرم و فعال بودن را دوست دارید، شاید بخواهید یک فنجان چای را وارد تغذیه روزانه تان بکنید.

چای سبز مخصوصا معروف است به تاثیر مثبت روی سرعت سوخت و ساز بدن. ماشین کالری سوزی را روشن میکند. اگر در روتین ورزشی تان به بن بست خوردید و هر کاری میکنید آن چند کیلوی آخر را از دست نمیدهید، چای سبز ممکن است همان چیزی باشد که برای رسیدن به فرم مورد هدفتان لازم دارید.

 

4- چای لیمو برای جنگ در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است.

انواع نامحدودی از چای گیاهی وجود دارد که میتوانید در خانه دم کنید. هر نوع متفاوت برای از بین بردن مشکلات خاصی که ممکن است داشته باشید، مفید است. و جرقه آنها راا قبل از تبدیل به شعله شدن، خاموش میکند.

برای مثال، سرماخوردگی و آنفولانزای عادی را در نظر بگیرید. وقتی که فصل ها عوض میشوند، بدنتان ممکن ست زمان کافی برای تطابق با تغییرات پیدا نکند، که باعث میشود بدنتان خسته باشد و دماغتان آویزان، و یا درگیر سرفه و عطسه مداوم شوید.

اگر درگیر آنفولانزای فصلی یا تب شدید، چای لیمو را وارد روتین روزانه خود کنید و مریضی را در حال نابودی به سرعت، تماشا کنید.

 لیمو به باز کردن راه پولیپ بینی کمک میکند. عطسه و سرفه میتواند باعث باد کردن گلو شود. چای لیمو باعث آرام شدن گلو میشود، که به از بین رفتن علایم کمک میکند. برای اینکه مطمئن شوید چای لیمویتان حتی خوشمزه تر است، یک قاشق چای خوری عسل و مقداری ادویه به آن اضافه کنید

 

5-چای سبز میتواند مسمومیت غذایی را از مسافرت هایتان دور نگه دارد.

هیچ چیزی قابل مقایسه با هیجان مسافرت و انجام دادن کار های جدید، نیست. لذت تجربه فرهنگی جدید و غذاهای خوشمزه ای که یک مکان جدید پیشنهاد میدهد، سفر کردن را به یک فعالیت هیجان انگیز میکند.

به هر حال، مریض شدن در سفر، مخصوصا مسمومیت غذایی میتواند سفر را به کامتان زهر کند.

یک راه حل کاربردی برای این موضوع، این است که به طور منظم در سفر چای سبز بنوشید. این چای غنی شده با کاتچین است. این ماده ای است باعث طعم تلخی خاص چای سبز میشود. باکتری که باعث مسمومیت غذایی میشود نمیتواند در حضور کاتچین زنده بماند.

 

6-چای بابونه به خواب بهتر و از بین بردن استرس کمک میکند.

استرس در این زمانه ناگزیر است.نیاز به موفقیت مشکلات خودش را دارد و میتواند خوابتان را به هم بزند و شما را مضطرب کند. در این زمانه فشار، افسردگی و اضطراب در بدترین شرایط خود هستند. یک فنجان چای بابونه میتواند یک قهرمان بدون شنل باشد. به سادگی حتی بو کشیدن این چای در حال دم کشیدن برای کم کردن استرس روز کافی است.

اگر استرس خواب را از چشمانتان گرفته است، یک فنجان از این چای آرام بخش قبل از خواب میتواند کمک کند بهتر بخوابید، و صبح با احساس تازگی، پرکار و آماده بیدار شوید.

 

7-چای سبز پوست صاف و براق برای شما به ارمغان می آورد.

ممکن است خیلی خرج کرم های گران قیمت کنید که قول نتیجه هفته ای میدهند. با این حال، آنها در مقایسه با راهکار های طبیعی قدرتی ندارند که نه تنها ارزان هستند، بلکه سیستمتان را از درون به بیرون تمیز میکنند.

چای سبز نیز چنین دارویی است. اگر در تلاش هستید که جوش ها را تحت کنترل بگیرید، از کرم صورت بگذرید و چای سبز را وارد رژیم غذاییتان کنید. حقیقت این است که این چای غنی شده با آنتی اکسیدان است و پوستتان را سالم و شاداب نگه میدارد.

علاوه بر چای سبز، لازم است که رژیم کلیتان را تمیز کنید و مواد اولیه تازه و طبیعی را وارد کنید و مصرف غذا های پروسس شده و کارخانه ای را محدود کنید.

 

8-چای سیاه و سبز قلب سالمی را برای شما به ارمغان میاورند.

در مورد چای، تمام اینها برمیگردد به مقدار زیاد آنتی اکسیدان موجود که بلافاصله هزاران خواص سلامت برای شما به همراد میاورد. و به شما کمک میکند زندگی کامل و شادی داشته باشید. قلب سالم نیز یکی از آن هزاران فایده است.

مخصوصا، چای سیاه و سبز خواص استثنایی برای قلب دارند. احتمال ایست قلبی خیلی کمتر است اگر از نوشیدن چای سیاه لذت ببرید.

مشابه آن، به عنوان کسی که چای سبز مینوشد، خیالتان راحت میماند که سطح کلسترول خونتان پایین می ماند. و مربوط به این است که سطح LDL و تری گلیسرید خون را پایین میاورد. علاوه بر آن، سطح HDL، که معروف به کلسترول خوب است، با مصرف چای سبز  به شدت بالا میاید.

 

9-چای سبز  به شما کمک میکند زندگی بدون دیابت داشته باشید.

چای غنی شده با موادی مثل پلی ساکارید ها و کاتچین است، که میتوانند تاثیر زیادی روی سطح قند خون داشته باشند، آنها را پایین نگه دارند. که باعث دور نگه داشتن دیابت میشود.

به خصوص چای سبز، سطح پلی فنول بالا تری دارد، بنابراین از طریق تولید مقدار سالم و نرمالی انسولین، شانستان را برای فرار از دیابت نوع 2 بالا میبرد.

 

10-چای میتواند سیستم ایمنی بدن را قوی کند.

چای غنی شده با آنتی اکسیدان است. نه تنها راه عالی است برای کم کردن سرعت پیری، همچنین میتواند خیلی روی سیستم ایمنی بدنتان تاثیر بگذارد، آنرا خیلی قوی تر کند. آنتی اکسیدان در چای، به تولید گلوبول های خون کمک میکند، بنابر این، نسبت به بیماری هایی مثل سرما خوردگی و آنفولانزا خیلی مقاوم تر خواهید شد.

اگر قرار باشد تحقیقات جدید را باور کنیم، مقدار آنتی اکسیدان موجود در یک فنجان چای، بیشتر از 5 برابر بیشتر از مقدار آن در میوه و سبزیجات است. رسم نوشیدن چای بعد از ظهر شما میتواند با دور نگه داشتن سرماخوردگی و آنفولانزا، کمک به مقابله در برابر استرس، و نگه داشتن فرم بدن، به سلامت کلی شما کمک کند.

 

11-چای سطح آب بدنتان را در طول روز بالا نگه میدارد.

نوشیدنی های کافئین دارمعروف به این هستند که سطح آن بدن را پایین میاورند. با این حال، این موضوع فقط زمانی درست است که مقدار زیادی کافئین بنوشید، مثلا بیشتر از 6 فنجان قهوه یا چای در روز.

میانه روی در مصرف چای روزانه، سطح آب بدن را مثل نوشیدن آب بالا میاورد و بعلاوه فواید دیگری هم دارد. این موضوع بیشتر در مورد چای های گیاهی درست است چون هیچ کافئینی ندارد.

 

12-نوشیدن چای، لبخند روشن و زیبایی برای شما به ارمغان میاورد

قدیم ها چای شهرت منفی داشته و شهرتی برای اثر منفی روی سلامت دندان داشته است. ولی این موضوع کاملا غلط است.

چای سرشار از فلوراید و تانن است . این مواد از رشد باکتری روی دندان جلوگیری میکنن، آنها را سالم و روشن نگه میدارند. هر روز فنجای چای خود را بنوشید و شاهد کم شدن پلاک های دندان و از بین رفتن پوسیدگی آنها باشید.

 

13-نوشیدن روزانه چای میتواند استخوان های شما را قوی کند.

ثابت شده که کسانی که به طور مرتب چای مینوشند، به مراتب چگالی استخوان بالاتری نیز دارند. چای سرشار از مواد فیتوشیمیایی، مثلا فلاونویید ها هست، که مسئول سلامت استخوان است.

شامل کردن چای در زندگی روزمره میتواند در سالهایی پیری ثمر بخش باشد، از طریق جلوگیری از ابتلا به آرتروز.

 

14-چای همراه سالمی برای مغز شماست

یک فنجان چای میتواند تمرکز شما را برای بهتر کار کردن، از طریق بهبود محدوده توجهتان، بالا ببرد. همچنین نوشیدن مرتب چای تاثیر مثبتی برروی کارکرد مغز و پروسه شبکه های عصبی دارد.

بنابراین، چای میتواند به مقابله با بیماری پارکینسون خیلی کمک کند. همچنین با اینکه چای نمیتواند جلوی بیماری آلزایمر را بگیرد، ولی میتواند سرعت آنرا خیلی کم کند.

 

نتیجه:

 چای فقط یک آغوش گرم در یک روز زمستانی نیست. بلکه پر از مواد مغذی است که میتواند به رشد و نمو ذهن، بدن و روح کمک کند.

شامل کردن آن در روتین روزمره میتواند تاثیر بزرگی روی زندگیتان بگذارد، شما را سالم و خوشحال نگه دارد. چه کافئین را ترجیح دهید، چه مسیر طبیعی، شما گزینه های متنوعی برای انتخاب چای مناسب نیازهایتان دارید.

پس کتری را رو به راه کنید، برای خودتان چای دم کنید و از تمام لحظات زندگی لذت ببرید.

 

منبع: Lifehack.org

 نویسنده: robin Williams

مترجم: طیما راحمی

کارشناس تولید محتوا

شرکت دانشوران سرمد

مرداد 99 

 

 


تعداد بازدید :  12311 تاریخ : ۱۳۹۹/۰۵/۱۵ برابر است با 2020/08/05

بازگشت