هوشا سافت

دسته بندی : اخبار فن آوری اطلاعات

BMW یکی از اولین پرونده ها برای استفاده از تکنولوژی باند فوق پهن اپل را با سویچ ماشین بی سیم خود گرفته است، اما آینده باند فوق وسیع فراتر از آن میرود.

هفته پیش در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC) ، اپل از اولین استفاده ی چیپ U1 پرده برداری کرده است. که در یک تکنولوژی بی سیم به نام "باند فوق پهن (UWB) استفاده شده است. اپل آنها را "جی پی اسی به اندازه اتاق پذیرایی شما" صدا میکند. یا اینکه شما میتوانید آنرا بلوتوث روی استروئید صدا کنید.

آیفون هایی که در آنها چیپ U1 به کار رفته حالا میتوانند به عنوان سویچ ماسین دیجیتالی عمل کنند که میتوانند به صورت بی سیم ماشین را روشن کند یا آنرا قفل کند. کلید ماشین دیجیتا از طریق NFC جدید نیستند، سامسونگ هم یک نمونه از آنرا دارد، اما در آن ورژن شما باید موبایل را از جیبتان خارج کنید و به در ضربه بزنید تا باز شود. این روش جدید UWB (که همچنین از NFC استفاده میکند) به این معنا است که به زودی ماشین شما متوجه میشود در حال نزدیک شدن به آن هستید و میتواند قبل از اینکه به در برسید قفل آنرا باز کند.

اولین مدلی که روی این کلید ها اپل همکاری خواهد کرد مدل BMW 5series 2021 خواهد بود، که در ماه جولای بیرون می آید. برند های دیگر نیز مایل به اضافه کردن این جزئیات به لیست مشخصات خود خواهند بود.

زمانی که گزینه بازکردن قفل توسط UWB در دسترس باشد، اینگونه کار میکند. زمانی که آیفون یا اپل واچ خودتان را با ماشینی که سیستم سویچ ماشین اپل را داشته باشد جفت کنید، به سادگی فقط کافی است به طرف ماشین بروید (این ابزار از 50 متری قابل تشخیص است) تا قفل آنرا باز کنید و و همانگونه سوار شوید میتوانید ماشین را روشن کنید و رانندگی کنید. Face ID و رمز لازم نیست مگر اینکه برای امنیت بیشتر، حالت اکسپرس مود را خاموش کنید.

برای استفاده از کلید دیجیتال نیاز به استفاده از اینترنت یا باطری ندارید. در حقیقت اپل میگوید که سیستم تا "حداکثر 5 ساعت" پس از اینکه باطری آیفون شما تمام شده باشد، کار میکند. در این نقطه کلید به صورت اتوماتیک از UWB به NFC تغییر میدهد.

همچنین شما میتوانید از طریق برنامه پیام رسان کلید جود را اشتراک دهید و میتوانید پارامتر هایی مثل محدود کردن شتاب ، سرعت، صدای ضبط را دستکاری کنید. حتی میتوانید زمانی را تعیین کنید که در آن کلید دیجیتال قابل استفاده است. و از آنجایی که این برای اپل است، خیال میشود شرکت از اینکه شما چقدر از ماشینتان استفاده میکنید یا کلید آنرا با چه کسی اشتراک میگذارید، اطلاعاتی دریافت نمیکند.

ماروین پپرلی، مدیر محصول کلید دیجیتالی در BMW توضیح میدهد:

"کلید دیجیتال در اپ BMW ذخیره نشده است، خود کلید در اصل امن یک آیفون ذخیره شده است،"

این روش امن همچنین باعث جلوگیری از هک شدن سیگنالهای کلید میشود، که به دزد ها اجازه نخواهد داد که با تولید سیگنال از یک کلید قلابی از داخل خانه شما به ماشین، آن را فریب بزنند و آنرا باز کنند. پپرلی میگوید "UWB این حمله های توسط مرد میانی جلوگیری میکند، هیچکس نمیتواند در این میانه سیگنال را کپی کند و بعدا استفاده کند یا آنرا گسترش دهد.

یک مشکل احتمالی، با اینکه ممکن است با دزدیده شدن موبایل شما ایجاد شود، این است که در این شرایط چگونه باید ماشین را باز کرد؟ میتوانید با خط پشتیبانی راننده BMW تماس بگیرید و آنها میتوانند، بعد از اینکه سوالات امنیتی را پاسخ دادید، در ماشین را باز کنند چون وسیله ها حالا به فضای کلاود متصل هستند. با این حال در این شرایط نمیتوانید ماشین را به جایی برانید.

از این گذشته این دسترسی پشتیبانی از راه دور مشروط به این است که شما ماشین را در نقطه ای پارک کرده باشید که به شبکه دسترسی داشته باشد. BMW همچنین اشاره میکند که اگر کلید فیزیکی خود را در جیب یا کیف همراهتان دارید نیز میتواند به حالت عادی از آن استفاده کنید. مشکل این است که با گذشت زمان، موبایل های ما به تنها وسیله که ما احتیاج داریم تبدیل میشوند، از آنجایی که برای پرداخت و شناسایی از آن استفاده میکنیم، ممکن اسن شرایطی هم پیش بیاید که احتیاجی نیست که همراه موبایل خود یک کلید هم حمل کنیم.

با این حال، زمانی که استانداردهای BMW لحاظ شود، میتوانیم بگوییم که ویسله های بیشتری را خواهیم دید که این توانایی را پیشنهاد میدهند.نیل شاه ،یک تحلیلگر در شرکت counterpoint research باور دارد که صنعت اتوموبیل ممکن است مهم ترین مکان برای استفاده از UWB در آینده نزدیک نباشد، با اینکه اول به اینجا رسیده. او میگوید: " در بخش خودروسازی اوضاع نسبتا آرام حرکت میکند، پس این مورد در دوران کوتاه مدت پتنسیل بیشتری برای تبلیغ آیفون دارد تا برای استفاده این برنامه در آیفون که مدل های خیلی کمی از ماشین ها آنرا پشتیبانی میکند."

"اپل این پروتکول بی سیم را برای دستگاه های دیگر اپل و شخص سومی مورد توجه قرار میدهد" و با قرار داده شدن چیپ U1 در قسمت امن آیفون، نهایت استفاده ی این تکنولوژی میتواند جاگزین کردن کیف پولتان باشد.

منبع:WIRED.CO.UK

نویسنده: جرمی وایت

مترجم:طیما تاجیک

شرکت دانشوران سرمد

تابستان 99

 

 


تعداد بازدید :  11524 تاریخ : ۱۳۹۹/۰۴/۲۳ برابر است با 2020/07/13

بازگشت